Mielipide lukion loppuarvosanojen määräytymisestä

Petja Pellin kirjoitus 5.2. merkintöjäpalstalla Helsingin Sanomissa kirvoitti muistamaan kouluarvostelua.

 

Lukion arvostelu muuttui ratkaisevasti 90-luvulla, kun lukiot siirtyivät luokattomiksi. Loppuarvosanat  ovat siitä alkaen määräytyneet pääsääntöisesti kurssiarvosanojen keskiarvon perusteella. Tämä ei kuitenkaan anna aina oikeaa kuvaa lukion päättävän oppilaan osaamisen tasosta.

 

Kärjistetty esimerkki valottaa asiaa: Jos oppiaineessa on kahdeksan kurssia ja oppilas saa neljästä ensimmäisestä kurssista kympin, mutta lopuista neljästä kurssista arvosanat neljä, viisi, neljä ja viisi,  hänen loppuarvosanakseen merkitään seitsemän. Saman seitsemän hän saisi myös siinä tapauksessa, että ensin on 4, 5, 4, 5 ja loput neljä kurssia ovat pelkkiä kymppejä. On selvää, että jälkimmäisessä tapauksessa hänen päättöosaamisensa on kiitettävää, mutta edellisessä tapauksessa vain välttävää.

 

Toinen esimerkki voisi olla aineesta, jossa on kolme kurssia. Luokallisessa koulussa nämä olisivat vastanneet  lukion ensimmäisen, toisen ja kolmannen luokan kevätarvosanoja. Jos oppilas on saanut arvosanat  9, 6 ja 5, hän saa keskiarvon perusteella arvosanaksi  7 vaikka ei kahtena lukion viimeisenä vuotena olisi osannut  seitsemän tasoisesti. Viimeisten kurssien painottaminen korjaisi asian.

 

Erityisesti kumuloituvissa aineissa, kuten kielet ja matematiikka, viimeisten kurssien tulee vaikuttaa enemmän kuin alkupään kurssien. Tämä on hoidettavissa painottamalla viimeisten kurssien arvosanoja voimakkaasti. Tämä toteutettiin ensimmäisissä luokattomissa aikuislukioissa jo 70-luvun alussa ja painokertoimet oli valittu niin, että vastaavuus siihen asti vallinneeseen ns. jatkuvaan arvosteluun oli mahdollisimman hyvä.  Kun päivälukiot 90-luvulla kuitenkin ottivat käyttöön tavallisen keskiarvon, muuttivat aikuislukiot myös oman arvostelunsa samaksi  yhtenäisen arvioinnin vuoksi.

 

Kurssiarvosanojen keskiarvo antaa usein parempia loppuarvosanoja kuin entinen jatkuva arvostelu.  Arvostelutapa  on siten aiheuttanut todistusarvosanojen paranemisen ilman, että osaamisessa olisi tapahtunut muutosta.

 

Erkki Salakka

Mäkelänrinteen aikuislukion ex-apulaisrehtori