Behind the scenes – BETT-messuja kokemassa

 

Saimme kunnian osallistua MAOL:n palkintomatkalle BETT- messuille Lontooseen. Pääsimme kokemaan uusinta uutta tieto- ja viestintätekniikan saralta. Meillä kului kokonainen päivä uusimpien opetusteknologisten innovaatioiden ihmettelyssä.

 

 

Älytaulut kosketusnäytöllä, robotiikka ja virtuaalisuus olivat mielestämme eniten esillä messuilla. Törmäsimme myös näytteilleasettajiin, jotka tuotteillaan halusivat saada oppilaat liikkumaan oppituntien aikana. On selkeästi ymmärretty, että koko ajan teknologisoituvassa maailmassa, oppilaiden terveydentila täytyy myös ottaa paremmin huomioon. Eräällä tanskalaisella näytteilleasettajalla oli mielenkiintoinen tapa ottaa ”arpakuutiot” mukaan opetukseen – yksinkertaisesta asiasta oli tehty toimiva tuote. Oli lisäksi mukava huomata, että yksi tämän tärkeän osa-alueen esittelijöistä oli Suomesta. Go Seinäjoki!

 

 

Messuilla oli paljon ohjelmointiin ja robotiikkaan liittyvää tarjontaa. Jos robotiikka ei ole opetuksessasi itseisarvo, niin MAOL:n tuottamat ohjelmointimateriaalit peda.net-sivuilla ovat erittäin toimivat. Omien kokemustemme perusteella voimme suositella niitä. Messupäivän aikana juttelimme erään matematiikan oppimisympäristöjä tuottavan englantilaisfirman edustajan kanssa. Keskustelun jälkeen totesimme toisillemme, että Turun yliopiston tuottama tehtäväpohjainen oppimisympäristö Ville pärjäisi oikein hyvin vertailussa.

 

Matkan aikana huomasimme usein vaihtavamme ajatuksia tämän hetken opettajuushaasteista. Aamupalalla kahvia juodessamme luimme artikkelin Opettaja-lehdestä, joka käsitteli korkeastikoulutettujen teknologiataitoja. Artikkelin mukaan opettajat omaavat heikoimmat taidot tällä saralla. Pohdimme, mistä tämä saattaisi johtua. Usein uusien laitteistojen ja ohjelmien opettelu jää opettajilla työajan ulkopuolella suoritettaviksi itsenäiseksi työksi. Miten mahtaa kouluttautuminen olla yritysmaailmassa?

 

Terveisin MAOL:n teknologia opetuksessa videokilpailun voittajat

Markku Lähderinne ja Ari Kinnunen