Dimensiossa julkaistuja artikkeleita

eDimensiossa voit tutustua opetuksen parhaisiin käytänteisiin.

Seuraavat artikkelit on julkaistu aikaisemmin Dimensiossa.

Jäsensivuilla voit lukea kaikki Dimensio-lehden artikkelit.

2014

Laskennallisen tieteen sisältöjä opetukseen, Sanna Mönkölä (Dimensio 5/2014, 322kt)

Laskennallisen näkökulman lisääminen opetukseen toisi mukanaan ongelmanratkaisumalleja, jotka ovat tärkeitä työkaluja tulevaisuudessa tieteen ja teknologian parissa työskenteleville. Samalla olisi mahdollista sisällyttää tietokoneiden ja laskennallisen näkökulman hyödyntämistä luontevalla tavalla muihinkin oppiaineisiin kuin tietotekniikkaan.

 

Vuorovaikutuskaavion käyttö voimakäsitteen opetuksessa, Asko Mäkynen (Dimensio 5/2014, 268kt)

Fysiikan lehtori Asko Mäkynen esittää väitöskirjaansa perustuvan lähestymistavan – vuorovaikutuskaavion – voimakäsitteen opettamiseen.

Käytännön esimerkkejä vuorovaikutuskaavion, voimakuvion ja Newtonin kolmannen lain tehtävistä.

 

 

"Tekeekö MAOL mitään?" , Eeva Toppari (Dimensio 3/2014, pdf 190kt)

Miten MAOL toimii opettajien parhaaksi?

 

Auringosta tuulee – edelleen, Ursula Ahvenisto (Dimensio 3/2014 910kt)

Avaruussääkurssilla opitaan uusia taitoja ja matkustetaan Huippuvuorilla olevalle tutkimusasemalle.

 

Tietokone ja matematiikan merkintätapa, Hannu Korhonen (Dimensio 2/2014 54kt)

Tietotekniikan ja viestintätekniikan käyttöönotto vaatii opettajalta oman ajattelutavan muuttamista, -se ei ole helppoa.

 

Sähköä matematiikan arviointiin, Matti Suolammi (Dimensio 2/2014 160kt)

Onko sähköinen arviointi uhka vai mahdollisuus?

 

E-Math, sähköä lukiomatematiikan opiskeluun!, Ralph-Johan Back, Mia peltomäki ja tapio Salakoski (Dimensio 1/2014)

E-Math menetelmää kokeiltiin pilottikurssien avulla, lue mitä E-Math tarkoittaa ja miten kurssit menivät. 

 

2013 

Lämpöopin ensimmäinen pääsääntö ja kaasuprosessit lukiossa (Dimensio 6/2013 pdf 436 kt)

Risto Leinonen, Mervi A. Asikainen ja Pekka E. Hirvonen Itä-Suomen yliopiston Fysiikan ja matematiikan laitokselta esittelevät tehtävämateriaalin, jolla lukiolaisten lämpöopin ensimmäisen pääsäännön ja kaasuprosessien käsitteellistä ymmärrystä voidaan testata ja parantaa.

 

Pinta-ala- ja tilavuuskäsitteiden oppimispeli (Dimensio 6/2013 pdf 154 kt)

Kari Mikkola: peli geometrian perustaitojen harjoittelua varten. Artikkeli sisältää myös pelialustat.

 

Tule mukaan kopterilennolle! (Dimensio 6/2013 pdf 664 kt)
Rakenna iloisesti pyörivä helikopteri kopiopaperista ja muutamasta paperiliittimestä. Peruskoulun alaluokista lukion mekaniikan kursseille soveltuva tutkimustehtävä. Tämä eDimension artikkeli sisältää myös tutkimusaineiston.

 

Kymmenjärjestelmä - matematiikan osaamisen kulmakivi (Dimensio 2/2013 pdf 157 kt)

Kymmenjärjestelmän hallinta jää heikoksi ilman ymmärtämistä.

 

ALVA paljastaa osaamattomuuden (Dimensio 2/2013 pdf 424 kt)

Ammattilaskennon valmiuksien kartoitus osoittaa korjaavan opetuksen tarpeen.

 

Oppimisen iloa (Dimensio 1/2013, pdf 856 kt)

Toimintavälineet auttavat ymmärtämään matematiikkaa.

 

Luovuus matematiikassa (Dimensio 1/2013, pdf 289 kt. Muokattu 29.1.2013)

Erkki Pehkosen artikkelissa käsitellään pääasiassa luovuutta ja sen yhteyttä matematiikkaan sekä keinoja edistää luovuutta matematiikanopetuksessa.

 

2012

Jääkauden jälkeiset ilmaston muutokset ja niiden syyt puiden kertomina (Dimensio 2/2012, pdf 636 kt)

Kari Mielikäinen, Kasvu- ja tuotostutkimuksen professori, Metsäntutkimuslaitos, Vantaan toimintayksikkö. (Valokuvat Mauri Timonen)

 

Irma Ihon juhlajulkaisu

Pääkirjoitukset 1/2007 - 6/2012 (pdf 1 Mt)

 

2011

Suomen ensimmäinen Majava-kilpailu (Dimensio 1/2011, pdf 418 kt)
Tietotekniikan Majava-kilpailu järjestettiin marraskuussa neljässätoista maassa. Suomen ensimmäiseen kilpailuun osallistui 1 472 oppilasta 42 eri koulusta. Kilpailuun ja aiempiin tehtäviin voi tutustua osoitteessa
http://www.majava-kilpailu.fi.

 

2010

Geometrian käsitteellisen ajattelun perusteet (Dimensio 5/2010, pdf 1,1 Mt)

Yksinkertaisia ajatusmalleja euklidisesta ja epäeuklidisesta geometriasta

 

Vuorovaikutteisuutta oppitunnille (Dimensio 4/2010, pdf 195 kt)

Fysiikan ja matematiikan opetuksessa aktiivitaulun suurin hyöty on havainnollistaminen. Vuorovaikutteinen oppimisympäristö saa oppilaat aidosti innostumaan.

 

Varga-Nemenyi-menetelma Suomessa (Dimensio 2/2010, pdf 1,4 Mt)

Miten unkarilaista matematiikan opettamisen tapaa on sovitettu suomalaiseen opetukseen

 

Matematiikkaa kaikille - Eszter Neményin haastattelu (Dimensio 1/2010, pdf 3,1 Mt)

Menetelmän kehittäjä kertoo unkarilaisen matematiikan opettamisen ideoista

 

Matematiikkaviikko Limingassa

Miten matematiikan harrastusta lisätään omassa koulussa

 

Väriä matematiikan ja ongelmanratkaisutaidon opetukseen

Tutkimushankkeessa opetettiin ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoja

 

Matematiikkaa molemmille aivopuoliskoille

Tehtäväterveisiä unkarilaiselta matematiikkaleiriltä

 

Tiedekerho tytöille

Savonlinnalainen luonnontiedekerho 5. ja 6. luokan tytöille

 

Ammattiopiston pojat tangramin äärellä

Pojat leikkasivat tagram-palat alumiinilevystä ja ryhtyivät opiskelemaan matematiikkaa

 

Arviointi oppimista tukemassa

Miten arviointi liitetään elimelliseksi osaksi matematiikan opettamista

 

MAOL ry: Rautatieläisenkatu 6, 00520 Helsinki, puh. 010 322 3160