Vuoden 2018 IMO-matka kilpailijan silmin

Tämän vuoden Kansainväliset matematiikkaolympialaiset (IMO) pidettiin Romanian Cluj-Napocassa heinäkuun alkupuolella. Päällimmäisenä matkasta jäi mieleen positiiviset asiat, erityisesti suuri määrä naurua ja Suomen hyvä sijoitus.

Saavuimme hotellillemme noin kolmelta yöllä paikallista aikaa, muttemme saaneet huoneita, koska hotellilla ajateltiin meidän tulevan vasta päiväaikaan. Odottelimme aulassa kolme varttia ja koitimme nukkua, kunnes ihme tapahtui: käsittääkseni jokin IMOn johtoryhmän jäsen oli soittanut vihaisen puhelun hotellille, ja yhtäkkiä vapaita huoneita alkoikin löytymään.

Meidät pakotettiin heräämään seuraavana aamuna jo seitsemän aikoihin. Söimme aamiaisen, jonka jälkeen menimme bussiin. Aikaa ennen avajaisseremoniaa oli vielä pari tuntia, joten odotin bussimatkan olevan pitkä. Noin vartin odottelun jälkeen bussin ovet sulkeutuivat, ja tästä alle viiden minuutin kuluttua olimmekin jo perillä. Tämä oli miltei jokaisena aamuna toistuva järjestely, mikä huvitti ja hieman turhautti, sillä se söi yöunia. Logistiikan järjestelyistä tuli yksi matkan lukuisista kestovitseistä.

Avajaisseremoniasta minulle ei jäänyt kovin paljoa mieleen: paljon pitkiä puheita muun muassa Romanian sekä IMOn presidenttien toimesta. Tämän jälkeen kävimme itse lavalla heiluttamassa Suomen lippua.

Seuraava päivä oli jo ensimmäinen kisapäivä. Joukkueen varajohtaja Otte Heinävaaran lyhyen motivaatiopuheen johdattelemana menimme kisasaliin. Tunnin odottelun ja 4,5 tunnin kilpailuajan jälkeen keskustelimme joukkueen suorituksista ja palasimme hotellille.

Toinen kisapäivä oli miltei samanlainen, paitsi tällä kertaa Heinävaaran motivaatiopuhe oli parempi.  Lisäksi kilpailua ennen oli puoli tuntia enemmän vapaa-aikaa kisasalissa kuin edellisenä päivänä. Suomen joukkue käytti tämän tilaisuuden hyväkseen, ja aloitti tempauksen, jonka seurauksena arviolta 200 kisaajaa makasivat jonossa kilpailuhallin lattialla. Tämän jälkeen syntyi lippuparaati, jossa ihmiset juoksivat ympäri koesalia maidensa lippuja liehuttaen. Itse kilpailu meni minulla toisena päivänä erittäin hyvin, osasyynä varmastikin varajohtajamme pitämä innoittava motivaatiopuhe.

Seuraavan parin päivän tapahtumista minulle jäi mieleen joukkueen ja erityisesti omien pisteiden odottaminen. Minun ja Joonatan Honkamaan pisteet olivat juuri pronssin ja hopean rajamailla, joten ekskursiot suolakaivokseen ja Alba Iulian kaupunkiin olivat minulle vain ajan tappamista. Yhtenä iltana vanhojen IMO-kultamitalistien pitämä luento sai kuitenkin vangittua huomioni. Luennolla puhuttiin matematiikan sovelluksista käytäntöön sekä fysiikkaan, ja lisäksi yksi esiintyjä puhui solmuteoriasta. Itse matematiikka luennolla oli niin vaikeaa kuin voisi olettaa.

Matka alkoi lähestymään loppuuaan. Viimeisenä oli vuorossa päätösseremonia, jonka jälkeen menisimme joukkueen johtajien hotellille viettämään iltaa. Päätösseremonia ei eronnut puheiden määrässä avajaisseremoniasta. Tämän jälkeen palkittavat mitalistit kävelivät ryhmissä lavalle. Suomen joukkueen suoritus oli kaksi pronssia. Mitalien jakamisen jälkeen alkoi kansantanssiesitys, jonka käsittämättömän äänekkäästä musiikista pääsin nauttimaan eturivin paikalta. Seremonia päättyi vaikuttavaan laser-esitykseen, Queenin kappaleeseen ”We Are The Champions” ja konfettisateeseen.

Joukkueen johtajien hotellilla saimme ruokaa, jonka jälkeen sosiaalistuimme muunmaalaisten kanssa. Saimme kasaan kymmenien ihmisen letkajenkan, ja vaihdettua yhteystietoja pohjoismaalaisten välillä.

Seuraavana aamuna heräsimme varhain ehtiäksemme lentokentälle vievään bussiin. Puoli tuntia myöhässä olevaan bussiin nouseminen ei ollut kuitenkaan viimeinen kerta, kun nautimme mielenkiintoisista kuljetusten järjestelyistä: vielä lentokentällä jouduimme ahtautumaan reppuinemme bussiin, joka ajoi 30 metrin matkan lentokoneelle. Kaikki kuitenkin sujui loppukädessä hyvin, ja Helsinki-Vantaan lentokentällä kaikki saivat matkatavaransa yhtenä palana takaisin. Hetken juteltuamme lähdimme kotimatkoillemme eri puolille Suomea.

Olli Järviniemi

Matematiikkaolympialaisten pronssimitalisti

MAOL:n lukion matematiikkakilpailun voittaja

Kiinnostaako Neljän tieteen kisat? Lue lisää.