Järjestötoimintaa opetustyön ohella

Aineenopettajana lukiossa toimiessa ei työstä ole puutetta. Lukion kehittäminen on kiihtynyt viime vuosina eikä loppua vielä näy!

Tähän kehitystyöhön ovat osallistuneet kaikki lukiossa työskentelevät – kukin omalla tavallaan.

 

Erinomainen näköalapaikka mm. koulutuspoliittisiin päätöksiin on olla mukana pedagogisten ainejärjestöjen kuten MAOLin (ja sitä kautta myös Aineopettajaliitto AOL ry:n) toiminnassa. Näiden järjestöjen ja meidän ammattiyhdistyksen OAJ:n kautta voi vaikuttaa moneen kuten opetussuunnitelman perusteisiin, koulutusta koskeviin lakimuutoksiin sekä samalla saada päättäjille näkyväksi koulutyön arkea. Kun MAOL tai AOL toimii, liikkeellä on aineenopettaja, joka kirjoittaa lausunnon tai käy tapaamassa opetusministeriä  tai puhuu Opetushallituksen tai OKM:n väen kanssa MAOLin mandaatilla. Kahvipöytäkeskustelut ja omat pohdinnat ovat terapeuttisia, mutta ne eivät kanna pitkälle!

 

Toivottavaa olisi, että me aineenopettajat toimisimme entistä enemmän yhdessä. AOL, jonka jäseniä ovat pedagogiset liitot, on tähän yhteiseen toimintaan luonteva paikka. AOL:n jäsenliitoissa on tällä hetkellä noin 17 000 aineenopettajaa. Mitä enemmän on jäseniä, sitä merkityksellisempiä AOL:n lausunnot ovat.

 

Kannustetaan kollegoita liittymään pedagogisiin liittoihin. Levitetään sanomaa, että järjestötyö ja sen tukeminen on kannattavaa ja palkitsevaa monin tavoin. Jäseneksi liittyminen on ensimmäinen ja vaivattomin vaihtoehto. Seuraavana sitten on aktiivinen toimiminen oman pedagogisen liiton toiminnassa.

 

Meillä MAOLilaisilla on nyt syysliittokokous jo ovella. Vielä ehtii asettumaan ehdolle MAOLin hallitukseen varsinaiseksi jäseneksi tai varajäseneksi!

 

Katri Halkka

opetusneuvos

(Presidentin kesällä 2018 järjestötyöstä myöntämä arvonimi)